Abonnementsordning svekker sakprosa

Sakprosa taper når bokbransjen abonnerer på bøkene i innkjøpsordningene, dette kunne vi lese i Klassekampen og i Bok og Samfunn i uka som gikk. Abonnementsordningen går ut på at bokhandlene får tilsendt et eksemplar av hver av titlene som er valgt ut i innkjøpsordningen. Erfaring tisier at det er større sannsynlighet for at en bokhandel kjøper inn flere utgaver av en bok som de har hatt et fysisk eksemplar av til gjennomsyn. Problemet for sakprosbøkene er at de er i voldsomt mindretall i forhold til skjønnlitterære verk som blir innkjøpt. Resultatet er en tilbakegang i antallet sakprosatitler i bokhandlene på over tolv prosent i år sammenlignet med i fjor. Per Nordanger, forlagssjef i Spartacus, sier til Bok og Samfunn at mens de tidligere sendte ut 150 førsteeksemplarer i året, er tallet nå reduert til 50. Abonnementsordningen som skulle sikre bredde i litteraturen i bokhandlene, favoriserer altså skjønnlitteraturen, og sakprosaen havner i bakgrunnen.

Kilder:
Klassekampen, fredag 30. oktober 2009
Bok og Samfunn, tirsdag 3. november 2009

Diskutér på facebook