«Hva skjer med elevens læring når IKT tas i bruk i undervisningen? Hvilke konsekvenser får nettbaserte læringsressurser for måten elevene arbeider på? Hvordan mestrer lærerne å komme forventningene om den ‘digitale skolen’ i møte?»
Disse spørsmålene stilles i den nylanserte boken Enter – veien mot en IKT-didaktikk, som har Svein Østerud som redaktør. I forbindelse med lanseringen inviterer Gyldendal Akademisk forlag til et ettermiddagsseminar med tittelen ”Digital dannelse – finnes det?”
Tidspunkt: torsdag 1. oktober, kl 16.00–18.00
Sted: Gyldendal-huset, Shehesteds gate 4, Oslo
Seminaret er åpent for alle, men på grunn av begrenset plass gjelder først til mølla-prinsippet. Påmelding til Beate Molander Hellberg på e-post: bmo[at]gyldendal.no. Spørsmål eller kommentarer kan også rettes til henne på telefon: 22 99 05 72
Seminarprogram:
1530-1600 Registrering og enkel bevertning
1600-1605 Velkommen v/Ida Hansteen, redaksjonssjef Gyldendal Akademisk
1605-1610 Kort introduksjon til temaet, v/ Sten R. Ludvigsen (ordstyrer)
1610-1630 Hvorfor måling av digitale ferdigheter er nødvendig for den digitale dannelsen, v/ Morten Søby
1630-1650 Er IKT norskfagets innbruddsverktøy?, v/ Ove Eide
1650-1700 Spørsmål fra salen
1700-1710 Pause med forfriskninger
1710-1730 Hva har IKT å gjøre med dannelse?, v/ Lars Løvlie
1730-1750 IKT-didaktikk i praksis: Presentasjon av ENTER, v/ Redaktør Svein Østerud m/forfattere
1750-1800 Spørsmål og kommentarer fra salen og avslutning
Litt om de som medvirker under lanseringsseminaret:
Sten R. Ludvigsen er leder for InterMedia (senter for tverrfaglige studier i nye medier og kommunikasjonsteknologi) ved Universitetet i Oslo
Morten Søby er daglig leder av ITU – forsknings- og kompetansenettverk for IT i utdanning.
Ove Eide er leder for utvikling og fornying ved Firda Vidaregående Skule i Sandane. Han har vært norsklektor siden 1977 og har skrevet om norskfaget i mange sammenhenger.
Lars Løvlie er professor emeritus ved Pedagogisk forskningsinstitutt ved Universitetet i Oslo, og er medlem av universitetets dannelsesutvalg.
Svein Østerud er professor emeritus ved InterMedia, Universitetet i Oslo. I perioden 1998–2007 ledet han de NFR-finansierte forskningsprosjektene: «Ny teknologi – nye praksisformer», «Literacy og konvergerende medier» og «Learning in School and at the Library». Han har utgitt en rekke bøker.